Snažím se podporova svého syna ve fascinaci vším co souvisí s hromadnou dopravou. Proto si občas ´výmodeluju něco z vozového parku. Je to pro něj skvělý překvapení a pro mě skvělý způsob jak se cvičit ve 3D grafice. Zatím tu máme scénu se starou šalinou T3 a historickým autobusem Škoda RTO. Třeba se už příště dokopu k něčemu modernějšímu.
Kliknutím zde si zahraj interaktivni PFko 2023
Protože mě minulý rok interaktivní PFko dost bavilo a mělo myslím úspěch, tak jsem si to letos dal znovu. Tentokrát byla původní vize low-poly stylu prastaré hry s jednoduchou herní mechanikou – Asteroids. Pro mladší, co už neznají a ty, co nehrají hry – jedná se o raketku plující vesmírem která se musí vyhýbat asteroidům.
Herní mechanika byla tentokrát docela snadná. Použití fyzikálního modelu raketky a gravitace planet. Jenže první verze byla hodně složitá na ovládáni. Došlo tedy ke změnám – fyzikální model byl zjednodušen a planety už zdaleka nepřitahují tolik. Pořád to ale nebylo ono. Model raketky se mi nelíbil, a tak jsem přemýšlel, jak to udělat osobnější, vtipnější… a kdoví proč mě napadla vesmírná oliheň. Od té byl už krůček k celému konceptu sbírání dětiček. A když už máme pana Olihňáka, chtělo to mu dát trošku osobnosti. Takže jsem si zkusil animaci chapadel (přes bones a mesh skinning – to se bude ještě hodit na další projekty), oči, které se upírají k nejbližšímu dítku, mrkání, mávání chapadlem při nečinnosti či lehkou naštvanost, když musí brzdit.
Protože mám rád vesmír a sci-fi, zbývalo už jen oživit prostředí s odkazy na slavné projekty (Voyager, Sputnik či Apollo) a objekty z jistého knižního/filmového díla, které mi bylo inspirací. Schválně hádejte, které to je. Poznáte to podle hudby i některých objektů. Malá nápověda: klíčová slova zní HAL9000, vesmírná loď Discovery, astronaut Frank Poole, spisovatel A.C.Clarke či režisér Stanley Kubrick.
Za ani nevím kolik večerů a víkendů jsem stvořil pana Olihňáka, ladně tančícího v rytmu Straussova valčíku vesmírem...
Pověstnou tečku tomu dodal kamarád a kolega Jencek Zahradníček, který mi bez nároku na odměnu, nakreslil Olihní rodinku a dodal tak celé věci naprosto úžasný šmrnc. Poděkování také zaslouží všichni, co si to zahráli, přispěli radou či pomocí.
Veselé Vánoce a Šťastný nový rok 2023!
To co začalo jako jednoduchý test refrakční techniky zvané IOR stacking, skončilo jako složitější scéna. Odrazy a ohyb světla, průsvitné materiály (svíčka), kaustika... to vše pomohlo k tomu aby scéna vypadala trošku realisticky. Docela mě překvapily časy renderu - cca 5-6minut na snímek. To je s ohledem na složitost výpočtu scény nečekaně slušný výsledek za který vděčím Redshift render enginu.
Pondělní abstrakce... jen tak ze srandy
Kliknutím zde si zahrajete moji PF2022 minihru.
Proč netransformovat něco negativního v něco pozitivního? Protože jsem byl v covid karanténě a nemohl ven, rozhodl jsem se udělat letošní PFko víc interaktivní.
Myšlenka byla “něco” prolétajícího jeskyní ve tvaru nápisu PF2022. Taky by to mělo být snadné na hraní, protože ne všichni hrajeme počítačové hry a rád bych, aby si to zahráli a pobavili se všichni. Proto ve hře nelze umřít, ať už sebou boucháte o stěny, jak chcete. Vše ostatní bylo tak nějak bez plánu, prostě co mě zrovna napadlo tak jsem po večerech udělal... První vize byla, že jeskyní proletí jakási směs mezi vzducholodí od Jula Verna a žlutou ponorkou od Beatles. Nicméně ukázalo se, že je to moc široké a do některých částí jeskyně se nevleze. Navíc jsem nebyl spokojen s pohyby, působily dost podivně. Na druhé straně mě bavila vrtule a kouř z komína.
V druhé verzi jsem vytvořil “Kouli”. Pohyby jsem komplet předělal. Samo že má výfuk, protože ten kouřový efekt se všemi efekty větru a turbulencí jsem si prostě nemohl nechat ujít. Kouli jsem udělal za pomocí fyzikálního modelu. Jako by byla “zavěšena” pod vrtulí, která ji táhne nahoru. Musel jsem si nastudovat a použít trošku fyzikálního systému v Unity a rozlousknout sytém “hinge joints”, což je simulace pantů a závěsů.
Taky mi přišlo že jeskyně působí dost nudně a prázdně. Tak jsem udělal nějaké věci na vyplnění a prozkoumávání. Jako první přišly přejezdy. Na těch trval můj syn Viktor, protože vlaky a přejezdy prostě miluje, takže jsou tam kvůli němu. A pak co mě napadlo. Nějaké dveře a tak… Nejvíc srandy bylo s parním strojem, což mi umožnilo opět použít mých oblíbených částicových simulací jako kouře. Dost času jsem strávil s odpočtem času do silvestra. Ideální by bylo, aby se ty číselníky točily ale to snad někdy příště. Někde člověk prostě stopku udělat musí, jinak by to nebylo hotové ani příští rok. Pak už jen stromek, Ježíška a kravičku, co na něj dýchá, protože máme přece Vánoce. A jako doplněk nějaké ty trubky, ocelové pláty a houbičky. Ptáte se proč? Protože mě to bez plánů prostě v tu chvíli napadlo. Vyšel z toho takový trošku steam/diesel punk, což můžu.
Taky jsem si uvědomil, že v některých místech se to díky úhlu kamery hraje dost špatně, protože některé věci nejdou pořádně vidět. Naštěstí má Unity něco úžasného, co se jmenuje Cinemachine. Systém kamer, co umí sledovat objekty, simulovat třas ručních kamer a mnoho, mnoho dalšího. Stačilo jen dodělat script který přepíná mezi typy kamer v závislosti na tom kde se nachází Koule. Dost to hratelnosti pomohlo.
Celkem mi ta sranda trvala něco přes týden tvorby různě po večerech a víkendech. Rozhodl jsem se vše udělat po svém a nepoužívat skoro žádné prefabrikované věci, takže mimo hudby, zvuků, modelu kravičky/Yody a textur je to celé moje. Věřte nebo ne, ale dost jsem se u toho bavil a naučil.
Šťastný rok 2022!
Pro jeden z projektů bylo třeba postavit pár bloků budov propojených cestami s detaily jako auta, stromky a pod. Zvolen byl styl jednoduchých low poly objektů. Zvolený styl umožnil následně udělat i jednoduché parametrické animace s minimem klíčových snímků.
Byl jsem požádán o vyrobení úvodní animace pro novou budovu v areálu Brněnské Vlněny. A protože budova ještě nestojí... a protože mám 3D rád tak proč si nepostavit vlastní za pomocí 3D renderu a google maps dat... ;-)
PF 2021 Proč jen psát nebo kreslit PF kartičku když už to clověk může animovat... Vše nej do roku 2021 a užijte si vánoce!
See the Výsledný produkt zde
Jeden z více komplexních produktů - tahle webGL aplikace umožňuje nejen prohlížení ale i náhled různých konfigurací skříní. Jeden z typických projektů které dělám pro Zebra Technologies (tímto jim děkuji za povolení to sem dát).
I malá svatba může znamenat spoustu srandy. Zvlášť pokud člověk není oficiálním fotografem a má volnou ruku cvakat si co chce a jak chce. Výsledek je myslím celkem solidní...
Můj syn dostal k vánocům krásnou knížku plnou skřítků. Legrační kresbičky v ní mě inspirovaly k vytvoření krátkého videa....
Někdy stačí málo. Jen čtvrthodinka, kdy si člověk naplácá nějaký ten patvar rozhýbaný. Není třeba hned dělat projekt na x dní. A to mě baví...
Celkem dost lidí se mě ptá, jak udělat maličké stromečky ve 3D. Protože jsem tak jako tak uvažoval o vyrobení nějakého tutoriálu, tak tohle je dobrá příležitost. Takže tady je. Můj vůbec první v životě. Je teda pouze v angličtině ale i tak snad někomu pomůže. A protože je první, fakt budu rád za každý koment a tip na zlepšení.
Tenhle projekt vznikl vlastně náhodou - jako test možností hair rendereru. A vyvinul se v něco víc. Ani nevím proč ale vytvářet organické a 'živé' věci ve 3D mě naplňuje. Tak si prostě čas od času vytvořím stromeček, trávu, podivnou květinu nebo maličkou čínskou zahrádku v misce. Jen tak pro radost.
Jak vylepšit video? Udělat jej trošku živější s pomocí jednoduchých věcí? To se mi honilo v hlavě jednou po obědě. Jednou z odpovědí by mohli být jednoduché ale efektní animované prvky v něm. Něco, co by bylo snadné na vytvoření a pokud možno parametrické, aby to šlo použít znova a znova jen se směnou jedné či dvou proměnných. Všechny ukázky výše jsou řízeny jedním či dvěma parametry jako frekvence či amplituda. Vše vytvořeno v Cinema4D za použití MoGraph. Občas mě dost baví používat 3D software jako nástroj pro 2D animaci... Každá část zabrala kolem deseti minut a jsou použitelné kdekoliv...
Podívejte se na interaktivni aplikaci
Letadla mě vždycky bavila, tak proč si neudělat vlastní Fokker Dr I? Bohužel tolik času a peněz abych ho vyropbyl v reálu nemám, tak aspoň 3D model. Projekt mi zabral několik večerů (a pár noci). Modelování ve 3D, textury, rigování (je pro tohle slovo český ekvivalent?) a nakonec interaktivní část v Unity...